לעיתים קרובות הגורם האנושי משחק תפקיד מרכזי בכשלים אשר מסתיימים בנזק כלכלי או סביבתי כבד ולפעמים אף באבדן חיי אדם. הבנת הגורם האנושי באירועים הינה חלק מהותי וחשוב במניעה של אירועים חוזרים. בלמידה של כשל או של בעיית איכות המסקנה הסתמית שהאירוע נגרם בשל "טעות אנוש" אינה מספקת: יש להמשיך ולחקור את הסיבות שבעטיים האדם הגיע לכלל טעות. למידה נכונה...
המשך קריאה
לעיתים קרובות הגורם האנושי משחק תפקיד מרכזי בכשלים אשר מסתיימים בנזק כלכלי או סביבתי כבד ולפעמים אף באבדן חיי אדם. הבנת הגורם האנושי באירועים הינה חלק מהותי וחשוב במניעה של אירועים חוזרים. בלמידה של כשל או של בעיית איכות המסקנה הסתמית שהאירוע נגרם בשל "טעות אנוש" אינה מספקת: יש להמשיך ולחקור את הסיבות שבעטיים האדם הגיע לכלל טעות. למידה נכונה של הסיבות לכשל האדם, תוך הבנה של גורמי אנוש המעורבים ביצירת אירועים בלתי רצויים, מאפשרת מתן מענה נכון למניעה יעילה של אירוע דומה בעתיד.
אך צריך לזכור, החוויה אותה עובר העובד בעת ביצוע תחקיר משפיעה על פעולתו ופעולת חבריו בעתיד. ללא הכשרה ובניית תפיסה אחידה בנושא גורמי אנוש, מנהלים שונים ינקטו גישות שונות בעת למידת אירועים. התוצאה, די בכך שחלק מלמידת אירועים נתפס כמאיים כדי להוביל לתרבות אירגונית של "הימנעות". עובדים נמנעים מלתרום מידע בלמידת אירועים (תחקירים) מחשש לפגיעה בעצמם או בעמיתיהם לעבודה, או נמנעים מלהתערב באירוע הדורש התערבות מחשש להיות "מואשמים" בתוצאה, או מסתירים אירועים כדי להימנע מהצורך בתיחקור.
כדי להפיק את המיטב והמירב מלמידת אירועים תוך שמירה על אווירה אירגונית בריאה יש ליצור תפיסה ברורה וזהה ביחס למגוון גורמי האנוש המובילים לאירועים וביחס לדרך הנאותה לבצוע למידת אירועים. לכן, יש לכלול את נושא למידת גורמי האנוש בתהליך הכשרתו של כל מנהל עם הכנסו לתפקידו או סמוך לכך.
יום הדרכה זה מספק הבנה של הגורמים הבסיסיים התורמים לכשלים בשל גורמי אנוש ומבהיר את דרך ההסתכלות על מגוון הנושאים שאותם יש לכלול בזמן למידת אירוע. המתודולוגיה המסופקת נוחה ללמידה וליישום וכוללת את דרך למידת האירוע למן קבלת ההחלטה שאכן גורמי אנוש מעורבים ביצירת האירוע, ועד להבנת הגורמים התורמים, סיווגם והגדרת דרך התגובה הנדרשת.
סגור